D'n Dirigent

Jorind Josemans (geboren 3 januari 1983 te ‘s-Hertogenbosch) begint op 8-jarige leeftijd met het bespelen van het accordeon. Hij wordt gegrepen door de klank van het instrument als hij op een dag samen met zijn moeder door de stad loopt. Bij het horen van dit instrument zegt hij: “dat wil ik ook, mama”. Zijn moeder pakt deze wens adequaat op, koopt een accordeonnetje voor Jorind en schrijft hem in op de plaatselijke muziekschool De Muzerije. Hij zal aan dit instituut elf jaar les genieten van Dhr. Jan Heuer.

In 2002 wordt Jorind toegelaten aan het Fontys Conservatorium te Tilburg, waar hij de eerste jaren les krijgt van Ronald van Overbruggen. Later krijgt hij les van Ludo Mariën, tevens hoofdvakdocent accordeon aan het Conservatorium te Antwerpen. In februari 2008 heeft Jorind zijn bachelor eindexamen behaald.
Vanaf 2003 begint Jorind ook met lesgeven, eerst bij Accordeonvereniging Blij Leven te ‘s-Hertogenbosch waar hij ook het beginners-orkest onder zijn hoede neemt, maar vrij snel ook bij Accordeonvereniging Accorda, •waar hij dirigent wordt van het A- en B-Orkest. Later volgt ook nog het A-orkest van Blij Leven. Van september 2005 tot mei 2007 is Jorind als accordeondocent verbonden aan Centrum voor de Kunsten H19 te Oosterhout. Tevens is Jorind dirigent van verschillende koren.
Jorind heeft masterclasses mogen genieten van o.a. James Crabb, Friedrich Lips, Mie Miki, Geir Draugsvoll, Claudio Jacomucci en Peter Ralchev. Hij heeft ondertussen ruime ervaring opgedaan met het muzikaal begeleiden van toneelproducties, filmprojecten en koren. Ook heeft hij zich herhaaldelijk beziggehouden met projecten die hedendaagse muziek promoten.

Sinds 2007 heeft Jorind zijn eigen eenmanszaak, Jorind Josemans Arts in Music, waarin hij al zijn werkzaamheden als accordeonist, docent, dirigent, arrangeur en producent heeft verenigd.  Naast zijn muzikale activiteiten is Jorind sinds 2012 zakelijk leider en sinds 2013 dirigent van het Nederlands Jeugd Accordeon Orkest.
Contact met Jorind.